lördag 11 december 2010

"Sexprojekt", check.

Aaah. Det är bara två dagar kvar, det är helt galet.

Och de två senaste dagarna har gått i ett huj, fullbokade av Madlena och Lias training i sexuell och reproduktiv hälsa för deltagare från YUVA och WARD. Puh. På måndag ska jag lämna alla kvitton jag har till Shahla, och skriva en rapport, sedan hoppas jag att jag kan andas ut och känna mig nöjd. Det var roligt, trots att antalet deltagare till slut bara vara hälften av vad jag önskade, och trots att jag förstod väldigt lite av vad de sa, då utbildningen var på ryska. Madlena höll i workshops om genus, sexualitet och självförtroende, och Lia pratade om biologi, menstruation, graviditet, reproduktion...



När Lia projicerade en vagina på väggen stod killarna från trainingen som pågick bredvid, utanför glasdörrarna och tittade in och fnissade. Hrm. Lite jobbigt, så vi satte för papper på glaset. Det krävs uppenbarligen en del för att det här "youth centret" ska bli ett riktigt "young women development center"... Hrm!



Men nåja. Det värmde också mitt hjärta att se Nigyar från Gender & Development prata om sexuell identitet, biologiskt kön, könsidentitet och socialt kön, med dessa högklackade unga kvinnor... Det är minst sagt lite knöligt att försöka pålysa sambanden med heteronormer och kvinnors underordning och passivitet. Bara att prata om feminism är svårt, så att stoppa livs levande flator på scenen... "Vi har nog med problem", liksom. Men Nigyar var så grymt bra (säger jag som satt med google translate), så det gav nog något intryck. Äsch, bara att de får säga hej, vår organisation finns, och prata utan att bli avbrutna av normen i en timme är ju fantastiskt.



Jag har också hunnit säga hejdå till tjejgruppstjejerna och fikat med fina Fidan. Och igår kväll åt vi tack-och-hejdå middag med Madlena, Lia, Rena och Pervana. Det är fortfarande ganska mycket jag inte har hunnit. Nu ska jag packa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar