torsdag 15 juli 2010

Bərdə?

Jag träffade också Gulnara Ismaylova från Oxfam i Baku veckan innan Georgien, efter förslag från YUVA:s tidigare praktikant Anna, som påbörjade ett samarbete med dem. De söker någon som kan genomföra lite ”gender trainings” hos deras samarbetsorganisation i staden Barda (Bərdə) i centrala Azerbajdzjan, nära gränsen till Nagorno-Karabach. Det är en liten ort med ca 40 000 invånare, hög arbetslöshet, och för att nämna ett av många jämställdhetsproblem är tidiga äktenskap alldeles för vanliga (flickor så unga som 13-14 år gifts bort). Som överallt annars i Azerbajdzjan är kvinnors deltande i arbetsliv som civilsamhället litet, och hjälporganisationen har svårt att finna och behålla aktiva kvinnliga medlemmar. Stereotyper om kvinnors plats och röst håller tillbaka, liksom, gissar jag, invanda arbetsmönster och organisationsstrukturer.


Jag väntar på mer information om vilka grupper jag skulle få träffa, men det vore onekligen en spännande utmaning.... Kanske t.o.m lite för spännande och svårt. Det verkar lite dumt att jag som varken kan azeriska eller riktigt känner till hur de kulturella svårigheterna för jämställdhet, ska behöva åka dit och bli översatt. Men å andra sidan, härskartekniker och motstrategier ser kanske ungefär likadana ut här, och gör de inte det, så är ju det ännu mer lärorikt. Det är lite utanför YUVA-praktiken, men å andra sidan är jag ju hälften av Sveriges biståndsverksamhet i Azerbajdzjan för tillfället, så jag hoppas att jag kan ta tillfället i akt att göra mer nytta. Och erfarenheter, mest.

1 kommentar:

  1. Du är hälften av Sveriges biståndsverksamhet i Azerbajdzjan! Då är det ju bara att köra!
    Det kan vara så oväntat det där vilka kanaler som når fram - några ord kan räcka för att tankarna ska börja rulla.
    Hoppas att du har det fint Hanna!
    Kram
    /Thomas

    SvaraRadera