torsdag 18 november 2010

Let´s go south

Förra helgen var jag, Karolin och Ieva på utflykt till Lenkaran och Lerik, i södra Azerbajdzjan. Tråkigt att vi fick ett single-entry visa denna gång - spontana och planerade resor till både grannlandet i söder och det i väst (det vi inte pratar om så högt), har tyvärr blivit omöjliga... Men nog så trevligt att se en annan region - nästan, nästan i Iran (ett populärt namn på norra Iran bland azerbajdzjanska nationalister är förresten "Södra Azerbajdzjan" - men man ligger rätt lågt med att göra det till en politisk fråga. Ett territorium i taget, liksom).

Det bästa med den lilla 36 timmars turen var kanske att trots att vi, tre liftande europeiska tjejer i jeans, uppenbarligen inte smälte in, så blev vi nog mindre uttittade än i Baku (eller så var alla bara mer väluppfostrade och diskreta). (Fast förresten tittar ju vi lika mycket - men inte med lika, hrm, glupska ögon, som en del unga män).

I alla fall - det var sol, 20 grader och höstfärger i Lerik, och vi och grabbarna, kan man säga. Ett och ett halvt dygn är inte tillräckligt för att säga något vettigt (och i Lenkaran var vi bara vid busstationen och åt lunch...). Betydligt fler gröna träd och färre kvinnor på stan vågar jag konstatera. Tyvärr dog mitt kamerabatteri, så jag har bara en bild från mobilen, utsikt från "hotell"-rummet. Jag stjäl fler av Karolin och Ieva snart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar