lördag 14 augusti 2010

Ramadan.

Det ar Ramadan. Langt ifran alla fastar, men visst marks fastemanaden mer har an i Sverige. Solens upp- och nedgang ger rimligare ramar har an i Norden, men eftersom man ocksa ska fasta fran all vatska, aven vatten, sag jag mina chanser att klara ens en dag som ratt omojliga nar det ar narmare 40 grader varmt mitt pa dagen, och vi saknar luftkonditionering pa kontoret. Men kanske borde man prova. Det skulle ge perspektiv pa vattenbristen i Azerbajdzjan...

Mindre ordat om och mindre synligt ar traditionen (regeln) att ocksa gora en god garning varje dag under Ramadan. Det har jag inga daliga ursakter for att inte forsoka... Jag gillar att mota islam i praktiken - det finns sa manga fina vanor och traditioner av gemenskap, som verkligen efterlevs, som far det sekulariserade och individualistiska Vasteuropa att verka ganska inhumant (Jag lamnar diskussionen om individualismens ev. fordelar till ett senare tillfalle). Att sitta pa balkongen pa kvallen och hora boneutropen fran alla omgivande moskeer ar ocksa ganska fantastiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar